sobota 22. března 2014

Recenze: Pohádky starověké



Pohádky starověké

  •          Autor: František Ruth
  •          Obálka: Jiří Miňovský
  •          Nakladatelství: Omega
  •          Rok vydání: 2013
  •          Počet stran: 144
  •          Vazba: Vázaná

Anotace: Již před několika tisíci lety si lidé v antickém Řecku vyprávěli krásné příběhy o bozích, hrdinech a různých příšerách. Tyto pověsti a báje se předávaly z pokolení na pokolení a velmi výrazně ovlivnily kulturu našeho kontinentu. Pohádky o Prometheovi, Heraklovi, Zlatém rounu, Oidipovi či o Trojské válce byly mnohokrát zpracovány. Inspirovaly celé generace spisovatelů a jejich odraz najdeme i v divadelní a filmové tvorbě. Bohužel novější převyprávění často posouvají celý příběh jinam, a proto je dobré znát i původní verzi. S tou se můžeme seznámit v knize Pohádky starověké od Františka Rutha.

http://i84.photobucket.com/albums/k28/SargerasCZ/Aphrodite_by_lilok_lilok.jpgObálka: Oceňuji, že nepůsobí dětsky a je navrhnutá v jednoduchém stylu. Také se mi líbí, že pod obalem je ten samý obrázek, takže není problém nosit knížku bez obalu (knižní obaly se s mojí kabelkou moc nekamarádí a vždycky se zničí).

Autor: František Ruth se narodil v roce 1854 poblíž Kutné Hory. Po ukončení gymnázia absolvoval studium klasické filologie na pražské univerzitě. Pracoval jako učitel v Klatovech, Čáslavi a v Praze. Později jako ředitel gymnázia působil v Roudnici nad Labem a Hradci Králové. Ve své době patřil mezi významné české spisovatele. Publikoval také pod pseudonymem František Hurt.

„Nedostál jsem svému slibu, odejdu a nikdy mne již nespatříš.“ (strana 130)

Děj: Starověké báje a pověsti jsou známé po celém světě a častým převypravováním se mohou dostat do jiné roviny, než jaká byla ta původní. Pohádky starověké od Františka Rutha představují onu původní verzi, která je předobrazem pro další zpracování. V knize se dočkáte všech známých a oblíbených bájí. Prostor dostanou i méně známé, které mají čím překvapit. 

Side Apollon Temple-Antalya/Turkey„A z hrozného místa toho bylo slyšet sténání, řinčení pout a řetězů, zoufalý pláč a utrpení.“ (strana 89)

Hodnocení: Antika mě táhne už od dob základní školy, kdy jsem byla zcela okouzlená prostředím, uměním a řeckými bohy. Když jsem měla možnost navštívit tuto krásnou zem, celá posedlost se ještě prohloubila. 


Andromeda Starověké pohádky mě hned zaujaly, i když jsem už spoustu různých verzí četla, nikdy mě neomrzí přečíst si další.  Pochválila bych vynikající odhad na rozložení bájí, které pozitivně působí na čtenáře. Kratší pověsti navazují na ty delší a obsahově slabší místa jsou šikovně zamaskovaná vedle zlatých hřebů knihy. 

„Poznali opět lidé, že ohně nelze upálit, vody utopit a pravdě zahynout.“ (strana 47)

František Ruth píše krásným stylem, který z celé knihy dělá velmi vkusnou událost. Jediné co bych vytkla, jsou ilustrace. V knize jsem objevila jen dvě a to mi na celý obsah připadá dost málo. Obrázky jsou sice krásné, ale je škoda, že se nedostalo na každou pověst.

Pohádky starověké ovlivnily kulturní vývoj celé Evropy a jasně ukazují, že nepatří do starého železa.

Procenta - aneb jak se mi líbí:

·         CZ obálka: 80 %
·         Děj: 90 %

SirenCelkový dojem:  85 %

  • Za věnování recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega.
  • Knížku si můžete objednat ZDE.

Zdroje:

1 komentář:

  1. Úuuuuuuuuuuuu, našla jsem další knížku s mojí oblíbenou tématikou.
    Šup s ní na můj seznam knih ke koupi...
    I když jsem četla tolik knížek s tématem řeckých bájí, o kultuře atiky, o bozích a zvycích...tohle rozhodně vypadá dobře a upoutalo to mou pozornost.

    OdpovědětVymazat