Recenze: Winter

•          Autor: Marissa Meyerová
  •          Překlad: Jana Zejmanová
  •          Nakladatelství: Egmont
  •          Rok vydání: 2016
  •          Počet stran: 765
  •          Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Anotace: Krásná a všemi milovaná princezna Winter je trnem v oku své mocné maceše královně Levaně. Jenže není tak slabá, jak si Levana myslí. Společně s kyborgskou mechaničkou Cinder a jejími spojenci by se jí mohlo podařit rozdmýchat povstání a ukončit dlouhou válku. Dokážou Cinder, Scarlet, Cress a Winter porazit Levanu a dopsat šťastné konce ke svým příběhům? V posledním díle Měsíčních kronik se uzavírá osud všech hrdinů úchvatného dystopického příběhu, který si zamilovali čtenáři na celém světě.

book imageObálka: Krásnější obálku si snad ani nedovedu představit! Celá série má tak vkusné obálky a myslím si, že poslední díl je obálkovou dokonalostí. Trochu horší je to s vazbou. Kniha má tolik stran, že se obal při otevírání knihy opotřebovává. Lepená vazba asi nebyla ten nejlepší nápad pro knihy, které jsou obsahově objemné a mají hodně stran.

Proč jsem si knihu vybrala: Nedočíst sérii Měsíčních kronik by mě opravdu mrzelo. Navíc Sněhurka je moje nejoblíbenější pohádka, takže nepřipadalo v úvahu, že bych vynechala právě její vyprávění.

„Připojil se k němu sbor tuctu dalších hlasů a všechny zněly vítězně.“ (strana 452)

books, cress, and scarlet imageDěj: Winter má sice tvář posetou nepěknými jizvami, ale je stejně mnohem krásnější než královna Levana. Navíc už léta nepoužívá manipulaci jako ostatní obyvatelé a díky tomu mívá hodně reálné představy. Winter se se vším snaží vyrovnat, už kvůli Jacinovi, kterého od dětství považuje za jednoho z nejbližších lidí. Královna ji považuje za slabou a neschopnou, ale to není pravda. Winter je schopná se svými spojenci rozpoutat spoustu nepokojů, které by mohly vést až k samotnému svržení královny. S pomocí Cinder a Cress by se všechno mohlo podařit.

„Protože bych byla radši, aby můj lid znal svobodu místo neustálé manipulace.“ (strana 335)

Hodnocení: Marisse Mayerové se obstojně daří dávkovat romantickou zápletku. Tentokrát má z čeho vybírat, protože párů je tady najednou nějak hodně. To ovšem neznamená, že by se poslední díl vezl na romantické lince a nebyla tu žádná akce. Řekla bych, že je to naopak. Winter se se svými přáteli ocitá ve spoustě dramatických situací a napětí je tu opravdu hodně. Celkově i postav je najednou v příběhu tolik, že musíte dávat pozor na souvislosti a soustředit se co kdo aktuálně dělá.
girl, snow, and winter image
V návaznosti na předchozí díly musím ještě více ocenit propracovanost příběhu. Autorce se podařilo děj vyšperkovat do poslední stránky a udržet soudržnost všech knížek v sérii a to se ne vždy každému povede. Ze začátku jsem si říkala, jestli není počet stran až přehnaný, ale v průběhu čtení jsem na tyto pochyby úplně zapomněla. Celý příběh tak rychle uteče, že budete litovat, že stránek není víc.

„Winter si myslí, že jste kamarádky.
Tak to je asi jediná, kdo si to myslí.“ (strana 221)

Jisté je, že fanoušci série si závěrečný díl nenechají utéct a zároveň ty, které série tolik nezaujala, nebudou po posledním díle prahnout. To rozhodně ovlivní vlnu pozitivních hodnocení, které na Winter bezpochyby budou. I když je Winter závěrečným dílem Měsíčních kronik fanoušci série nemusí smutnit, protože se objevila speciální vydání, která celou sérii drží stále živou.

Procenta - aneb jak se mi líbí:

·         CZ obálka: 100 %
·         Děj: 75 %